SEKOLAH KEBANGSAAN PALOH TIGA
18300 GUA MUSANG
KELANTAN
TEL/FAX : 09-9285617

Friday, December 13, 2013

Cara Lajukan PC

Bagaimana meningkatkan keupayaan Laptop atau PC anda ?

1 . Kesesuaian Random Access Memory ( RAM )

Pengguna sedia maklum kapasiti RAM menentukan kelancaran desktop anda . Tugasnya yang menjadi perumah simpanan sementara apabila desktop berfungsi dan bekerja . Oleh itu , sesuaikan dengan keadaan . Jika anda ingin prestasi lancar untuk ' kerja berat " , tambah RAM ke slot desktop anda . 2GB mungkin mencukupi untuk kerja - kerja biasa tetapi kini jika dengan 8GB RAM adalah cukup baik dan sesuai untuk prestasi unggul .

2 . Hapuskan spyware

Asasnya , Spyware akan mengumpul maklumat peribadi anda tanpa kebenaran . Serangan ini berisiko tinggi mendedahkan anda kepada kebocoran maklumat . Selain daripada kebimbangan privasi , spyware turut boleh menjejaskan prestasi komputer anda . Untuk memerangi spyware , anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menggunakan imbasan keselamatan PC dari Windows Live OneCare . Imbasan ini adalah perkhidmatan percuma yang membantu menyemak dan membuang virus .

3 . Fail DLL berlebihan

Selepas anda menghapuskan perisian yang pernah dipasang , beberapa jenis fail DLL perlu dihapuskan daripada sistem pemacu . Ia sudah tidak perlu digunakan oleh Windows lagi . Anda perlu ' membersihkan ' daripada sistem sebelum ia mengambil alih bilik kosong dan mengisi tempat kosong di RAM anda . Apabila bertambah serius , respons desktop akan perlahan kerana kekurangan RAM .

4 . Laraskan kesan visual

Fungsinya boleh dilumpuhkan jika anda ingin desktop kembali pada skala asal . Anda boleh mengoptimumkan prestasi dengan menukar cara menu dan windows muncul . Selain itu , anda juga boleh membuat pilihan untuk memilih mana yang tidak perlu satu persatu atau pun membiarkan Windows desktop anda melakukannya secara automatik .

5 . Bebaskan ruang pemacu

Aplikasi Disk Cleanup membantu anda untuk membebaskan ruang pada pemacu keras anda untuk meningkatkan prestasi desktop . Ia akan mengenal pasti fail yang anda boleh padam dengan selamat serta kemudiannya turut membolehkan anda untuk memilih sama ada untuk memadam sebahagian atau kesemua fail yang dikenal pasti .

6 . Kad grafik

Mempunyai kad grafik yang baik adalah syarat penting bagi yang gila ' games ' . Butiran yang ditawarkan memberikan pengalaman kelancaran serta benar - benar membantu . Apabila grafik anda tidak bersesuaian , itulah yang menyebabkan visual tersekat - sekat serta desktop ' hang ' . Anda perlu menyemak keperluan sistem permainan dan mencari kad grafik yang bersesuaian serta memenuhi keperluan sistem .

7 . Laraskan tetapan kuasa

Menukar tetapan yang berkaitan dengan kuasa supaya komputer anda bermula dari tetapan menjimatkan tenaga dengan lebih cekap . Selain itu , sesuaikan penggunaan bateri untuk komputer mudah alih .

8 . Optimumkan Registry

Biasanya apabila desktop anda mengalami beberapa kesilapan atau pun mula tidak lancar , anda perlu optimumkan Registry anda terlebih dahulu . Registry tanpa sedar ditakrifkan memberi impak yang besar kerana mengandungi data yang tidak boleh diabaikan serta parameter pemacu peranti , program perisian dan sistem anda . Selain itu , ia juga mengoperasi sistem boots dan perintah lain .

9 . Menutup Wireless Internet dan Bluetooth

Jika anda tidak menggunakan internet atau Bluetooth , mempertimbangkan untuk offkan perkakasan tersebut untuk menjimatkan sumber .

10 . Mengurus program mula ( permulaan )

Beberapa program akan bermula secara automatik apabila anda membuka Windows . Maklumat , apabila terlalu banyak program yang dibuka pada masa yang sama ia akan menyebabkan desktop anda bekerja dengan perlahan . Untuk melumpuhkan program ini daripada permulaan dan meningkatkan prestasi , gunakan Windows Defender .

11 . Bersihkan paparan desktop

Kadang kala sikap terburu - buru membawa padah . Tidak perlu memenuhkan paparan desktop anda dengan ikon pintasan , fail atau dokumen yang dirasakan akan menjimatkan masa . Lupakan sahaja kerana ia menyebabkan desktop anda menggunakan lebih banyak memori dan akhirnya menjadi beban . Memanfaatkan folder ' My Documents ' dan bersihkan paparan desktop . Anda akan melihat peningkatan dalam prestasi .

12 . Laraskan pilihan pengindeksan

Pilihan pengindeksan boleh membantu anda mencari apa yang anda mahu dengan cepat dan mudah pada desktop anda . Anda boleh mencari dengan lebih berkesan apabila memfokuskan carian anda dengan tumpuan kepada fail - fail dan folder yang anda biasa gunakan .

13 . Mengesan dan membaiki ralat cakera

Di samping bertindak dengan melakukan Disk Cleanup dan Disk Defragmenter untuk mengoptimumkan prestasi komputer anda , ada alternatif lain yang turut berkesan menambah prestasi dengan boleh menyemak integriti fail yang disimpan pada pemacu keras anda dengan menjalankan utiliti Error Checking . Utiliti Error Checking mengimbas pemacu keras untuk sektor lama dan mengimbas kesilapan sistem fail untuk melihat sama ada fail atau folder tertentu yang tidak kena pada tempatnya .

14 . Kosongkan Recyle Bin

Apabila anda memadamkan sesuatu , ia secara automatik akan terus dibuang ke Recyle Bin . Ada sesetengah pengguna yang terlepas pandang sehingga beribu - ribu fail , folder , imej , video tersimpan di dalamnya . Mungkin di luar jangkaan tetapi kapasiti storan turut terjejas . Ambil langkah berjaga - jaga untuk hapuskan langsung fail lapuk yang sudah pasti tidak bermanfaat lagi .

15 . Belajar tentang ReadyBoost

Jika anda menggunakan Windows 7 atau Windows Vista , anda boleh menggunakan ReadyBoost untuk mempercepatkan sistem anda . Satu konsep baru dalam menambah ingatan kepada satu sistem , ia membolehkan anda menggunakan pemacu flash USB atau memori kad untuk meningkatkan prestasi tanpa menambah memori tambahan .

16 . Buang bunyi kejadian

Jika anda melumpuhkan untuk terus menggunakan bunyi ' kejadian ' , operasi desktop anda sekurang - kuranya akan lebih stabil dengan prestasi sedikit lancar dengan kebarangkalian untuk desktop anda ' hang ' kurang .

17 . Matikan Indeks Perkhidmatan Carian

Aplikasi ringkas perkhidmatan pengindeksan membantu mengelaskan dan mengemas kini senarai semua fail pada komputer . Ia membantu anda untuk melakukan carian untuk sesuatu yang lebih cepat kerana ia mengimbas senarai indeks . Tetapi jika anda tahu di mana fail anda , anda boleh melumpuhkan sistem perkhidmatan ini . Ia tidak akan melakukan sebarang kemudaratan kepada anda sebaliknya mengurangkan bebanan desktop .

18 . Defrag pemacu

Terbaik untuk strategi jangka panjang , Desktop anda akan bekerja pada prestasi puncak , Usah khuatir untuk menjadikan tabiat defrag windows pada pemacu keras anda . Ini akan membantu untuk mendapatkan fail anda yang dianjurkan pada pemacu keras sebenar yang pastinya memberikan kesan positif .

19 . Nyahpasang program tidak berguna

Apabila terlalu banyak program yang dipasang , anda mungkin tidak memerlukannya dalam kehidupan seharian sebenarnya . Jika anda pasti tidak menggunakan perisian dan tidak akan ada sebarang rancangan untuk menggunakannya pada masa hadapan , anda boleh nyahpasang untuk membebaskan ruang pemacu keras dan sumber .

20 . Kosongkan Prefetch cache

Untuk memperbaiki masa yang diperlukan ketika muat turun program , Windows meneka fail yang mungkin diperlukan bersebelahan dan memuatkannya ke dalam kolam atau ' cache ' . Padam mana yang tidak perlu . Cache akan cepat diisi semula dengan pautan dan fail Windows yang benar - benar perlu . Hasilnya , sistem anda akan berasa lebih responsif dan mendapat manfaat daripada peningkatan prestasi PC .

21 . Resolusi skrin

Perlu tetapkan resolusi skrin pada tahap 15 bit atau 16 bit untuk kedua - dua kelajuan dan memori penjimatan . Apabila berkeinginan untuk bermain ' games ' dan lain - lain tugasan khas yang memberikan resolusi yang lebih baik , tetapkan tahap yang lebih tinggi.

Selamat Mencuba.